keskiviikko 19. toukokuuta 2010

Parsaa, ja vaikutteita Picassosta

tunnetila: tyytyväisyys

Vietin tänään mukavaa iltapäivää ja iltaa Wikke seuranani. Kävimme mm. Gloriassa katsomassa Lahden Muotoiluinstituutin muotinäytöksen Heijastuksia, sekä herkuttelemassa parsalla ja valkoviinillä Rafaellon ilta-aurinkoisella terassilla. Herkut maistuivat ja muotinäytös oli kiinnostavaa katseltavaa.

Olen käynyt yleensä katsomassa vain TaiKin näytöksiä, mutta tänä vuonna päätin laajentaa repertuaaria ja n
ähdä vähän jotain muutakin. Olin kieltämättä aika yllättynyt Muotoiluinstituutin näytöksen kaupallisuudesta. Suurin osa asuista oli kuin suoraan liikkeiden kevät/syksy mallistoista ja valmista kauraa suoraan tuotantolinjoille. Muutamat ensimmäisen vuosikurssin työt heijastelivat sitä kokeellisuutta ja yllätyksellisyyttä mitä opiskelijoiden näytöksissä on tottunut näkemään (aiheena töissä oli Picasso, joten värit ja muotokieli haettiin siitä maailmasta), suurin osa muista töistä oli ihan tätä päivää ja mm. Eero Harman opinnäytetyö UniTed (oma suosikkini näytöksestä) oli hyvin viimeistelty ja valmis kokonaisuus tuotantoon.

Mielestäni tuossa suuntauksessa ei ole mitään pahaa. On virkistävää nähdä lavalla asuja jotka ovat käyttövaatteita eikä haute couturea. Siitä, kuoleeko monissa nuorissa heidät vaatetusalalle ajanut taiteellisuus näissä prosesseissa, voi keskustella paljonkin. Toivottavasti ei, ainakaan lopullisesti. Mielikuvitusta, innovaatioita ja uskallusta kun juuri tuolla alalla tarvitaan, ainakin jos haluaa menestyä.


Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

huivi Burberry, paita ja housut Lindex,
laukku Lumi, balleriinat Bronx


Minulla oli tänään elämäni tilaisuus saada blogiini ensimmäiset asukuvat joista saa jotain selvää, ja sitten menen venkoilemaan kuvissa ihan miten sattuu. En osaa koskaan olla kuvissa luontevasti ja siksi tulee poseerattua itselaukaisijan kanssa kikkaillessa aina samalla tavalla, typerästi silloinkin. Äh ja puh, en taida koskaan onnistua kuvattavana olemisessa.

Noh, mitä siitä, onneksi en ota itseäni enkä blogin kirjoittamista turhan vakavasti enkä paneudu tähän sen suuremmalla hartaudella. Harrastusten, kuten minulle vaikkapa bloggaamisen, tulee olla hauskaa. Jos hauskuus loppuu ja tilalle tulee pakko, silloin voi harkita kannattaako enää jatkaa. Tänä iltana minulla oli hauskaa, se on kuviakin tärkeämpää.

7 kommenttia:

  1. Olet oikeassa tuossa kaupallisuudessa - juurihan me mietimme että Suomeen pitäisi saada uusi vetävä vaateketju. Itse saan eniten inspiraatiota juurikin niistä hc-luomuksista, mutta yleisesti ajateltuna kaupallisuus on ehkä vähän liikaakin sellainen kirosana täällä suomessa - pitää olla niin spesiaalia ja erikoista ja ihmeellistä, jota kuitenkaan kukaan ei halua päällensä laittaa.

    Se Harman mallisto oli kyllä toimiva.

    Ja meillä oli hurjan kivaa! Otetaan uusiksi sitten taas joskus. Mä vaikka tarjoan jätskit ;) ja kiitos muuten asukuvista! :)

    Mutta tiedätkö mitä..olen ottanut tosta sinisestä mekosta jo lapun pois, voikohan sitä vielä palauttaa? Jää vaivaamaan jos se kukkamekko olisi sittenkin ollut parempi..

    VastaaPoista
  2. wikke: Voi ei!!!! (Siis viitaten tohon lapun irrottamiseen..) Tiedät kantani ja (valitettavasti) pysyn siinä edelleen. Ehkä tässä käy nyt niin että sun on otettava molemmat. :)

    VastaaPoista
  3. No voi hitsi, näin teidät kaksi tänään Forumin Vagabondissa! Ystäväsi hoiti siinä jotain tilaus/varausasiaa, minä odotin takana mustien canvas-nyörikenkien kanssa, joita kävin katsomassa tänään neljä kertaa ja lopulta juuri kun olin lähdössä kotiin päädyin ne ostamaan... Tajusin siinä katsellessani teitä, että hei, tuohan taitaa olla NinaV! Olen aina ajatellut etten varmasti tunnistaisi sinua kaupungilla kun bloggaat kasvottomana, mutta aika hyvin vaatteiden perusteella hoksasin... Mietin vielä kun näin teidät siinä jäätelökiskalla että pitäisikö vielä käydä moikkaamassa, olisi pitänyt! Näytät kyllä niin kivalta, tuo valkoinen paita sopii sinulle tosi hyvin! Oli kyllä kiva nähdä sinut ihan kasvojen kanssa, sain uuden ja vielä positiivisemman kuvan sinusta :)

    VastaaPoista
  4. Ihana paita! Koko asu on hyvä, kertakaikkiaan, mutta mun katse osui heti ekana tohon paitaan ja skrollasin heti tsekkaamaan että mistä se on. Raikkaan näköinen asu!

    VastaaPoista
  5. :D :D Vaikutat niin herttaiselta. Ethän sä noissa kuvissa mitenkään erikoisesti venkoile, seisot ihan normaalin näköisesti.

    Ja toivottavasti intosi bloggaamiseen ei ole lopahtamassa vielä pitkään aikaan, tämä on suosikkiblogini nykyään. Erotut todellakin eduksesi muista tyyliblogeista, joten kiitos työpäivien piristyksestä!

    VastaaPoista
  6. Hyvä että on hauskaa kirjoittaessa - ja minulla on hauskaa blogiasi lukiessa :)

    Hyvät poseerauksethan nuo ovat! Ottaisiko joku sinusta joskus kuvan, niin pääsisit poseeraamaan? Oma FB-kuvani on ammattikuvaaja-ystäväni ottama; aina onnistuu ;)

    Hyvä Lahden Muotsikka :D

    VastaaPoista
  7. Eerika: Voi vitsit Eerika!!! Mä aina ajattelen ettei kukaan tunnista minua. Ja hui, tämä taitaa olla ensimmäinen kerta kun joku kerto nähneensä. Vitsit miten jännää!! Olisin varmaan mennyt ihan sekaisin jos olisit tullut juttlemaan, mutta olisi kyllä ollut kiva nähdä. Saada sinullekin kasvot. Voi jee! Ensi kerralla moikataan!

    Skirty: Kiitos! Tuo pusero on kyllä mainio. Ja huomasin viime viikolla että oli ainakin Hakiksen Lindeksissä alessa. Kukaan muu ei näemmä ole tykännyt siitä kuin minä, joten nyt saa halvalla. :)

    Ella: Ella kiitos, teit minut juuri ihan valtavan iloiseksi! Vaikka silloin kun kukaan ei viitsi juttujani kommentoida ajattelen, että "älä Nina harmistu, kirjoitat näitä juttuja vain omaksi iloksesi", niin silti tuollaisen palautteen saaminen tuntuu tosi kivalle. Ja hei, juuri Sinun takiasi on kiva jatkaa kirjoittelua! Kiitos, olen vähän hämilläni! :)

    Heidi: Kiitos Heidi, ja hyvä Lahden Muotsikka! :) Olen ollut myös ammattikuvaajien kuvattavana ja silloinkin kuvissa on lähes aina ollut mielestäni jotain vikaa. Minä luultavasti näen itseni peilistä täysin eri näköisenä mitä oikeasti olen. Kamalaa! :)

    VastaaPoista